donderdag 23 september 2010

Naamcreatie: What's in a name?


Zo noemen wij bij Stunned de opdrachten die gaan over het  ontwikkelen van een merk of bedrijfsnaam. Onze ervaring is dat dit nog meer met persoonlijke smaak en gevoel heeft te maken dan een ontwerp van bijvoorbeeld een logo.
Natuurlijk heeft het ontwikkelen niks te maken met de smaak van de klant van het bureau maar alles met de beleving en de behoefte van de (potentiële) klant. Die wil je immers bereiken!!!

Het is mijn ervaring dat deze, in mijn ogen zeer logische marketingbenadering, niet altijd gemakkelijk is te handhaven. Uiteraard hebben we ook te maken met de kernwaarden van de organisatie en/of het merk zelf, maar samengevat zullen de kernwaarden en de behoefte v/d klant de uitgangspunten moeten zijn.

Toch blijft het een lastige discussie: Is Nike of Apple een sterke merknaam, of zijn deze merken met (voldoende budget) heel erg goed geladen? Ik ben van mening dat het laatste de juiste snaar raakt. Wanneer een merknaam heel sterk wordt geladen, maakt de naam eigenlijk niet uit. Een ijzersterk voorbeeld is de naam ‘Google’. De beleving en de kracht van respectievelijk het merk en het product overstijgt hierbij de merknaam.

(Google vinden we nu een gewone naam en is zelfs al een werkwoord geworden. Maar wanneer je het nog lukt om je het moment voor te stellen toen je deze naam voor uitsprak…. Google……De algemene mening was in het begin dat het een niet uit te spreken naam was dat zeker niet ‘lekker bekte’.)

Bij kleinere merken wordt het merk vaak minder sterk geladen (door minder budget, mindere beleving die het product zelf meebrengt en/of de mindere mogelijkheden door andere invloeden ). Bij kleinere merken zie je dan ook dat een goede merknaam juist heel sterk kan bijdragen aan de gewenste lading van het merk.

Wat een juist gekozen merknaam is? 
Volgens mij is dat wanneer het gevoel dat de doelgroep heeft bij het uitspreken of zien van de naam moet aansluiten bij de gewenste beleving van het merk. Of dit nu op basis is van een;
-            fantasienaam (met of zonder associatie) (Twitter, Hyves, Coca Cola, Pepsi, Sony)
-            achternaam (Heineken, V&D, Philips)
-            naam uit de oudheid, (Nike)
-            naam met een eigen betekenis, (Stunned, Repart)
-            of juist een branchevreemde naam zoals Apple.

Mijn conclusie is: Wanneer het merk het juiste gevoel oproept ((in min of minder mate geholpen, door het laden van het merk) is het een sterk merk!

Ik werd geïnspireerd om deze blog te schrijven doordat ik, zoekende naar een Wi-Fi (draadloze) internetverbinding stuitte op 51!!!!!! Draadloze netwerken die ik, zittende op een terras kon opvangen met namen als; Getaway, Beatznet, Rumble Jumble, Tato, Kreuzberg 2.0, , KinkKong, Meunni, M&M en Ferrari.
Kan dat niet handiger en hoeveel aandacht zal er aan deze naamcreatie besteed zijn?

p.s. Naast deze namen wil ik jullie de kiosknaam die tegenover mij staat dan ook zeker niet onthouden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten