maandag 27 september 2010

KWALITÄT

Is dit het dan? Geeft het voldoening genoeg om hier te zijn, lukt het plan? Maken we waar waarnaar we op zoek zijn, of is het een magere afspiegeling van de wensen die vooraf zijn voorgesteld? Vanmiddag heb ik een aantal uur door Berlijn gereden met U- en S Bahn, waarbij langzaam de vraag rees of dit nou werkelijk was wat we hier kwamen doen. Terwijl ik opnames aan het maken was op diverse metrostations vroeg ik me af of dit nou het meest zinvolle was waar ik mee bezig was. Het antwoord is nee. Het niveau is te mager en zou hoger moeten liggen. Goed, er zijn een aantal dingen geproduceerd die het na te streven niveau benaderen, maar over de gehele linie is de kwaliteit beneden peil. Allemaal eigen schuld uiteraard, maar we trappen in dezelfde valkuil als onze voorgangers. Berlijn voelt als thuiskomen voor creatieven, de stad is werkelijk fantastisch. Het vrije klimaat wat hier op straat heerst is wereldwijd ongekend uniek. Maar daarmee is gelijk ook het gevaar genoemd. Geestelijk wordt je opgeslokt door het kleurrijke straatbeeld. De tijd om te acclamatiseren is eigenlijk te kort, waardoor het verblijf verloopt als een veredelde vakantietrip. En dat, terwijl ik nog geen winkel van binnen heb gezien, zij het een supermarkt om ontbijt te halen. Misschien klinkt het te cynisch, zo is het niet bedoeld. De focus om autonoom bezig te zijn is groot, de focus voor de ontspanning daarna ook, te verleidelijk tevens.




Mijn creatieve soulmate heeft 's ochtends de trein huiswaarts genomen, ik heb haar niet eens horen weggaan, dat geeft ongeveer wel aan wat de stad met je doet. Mea culpa. Mijn thuisfront wijst me daarna op de kwaliteit van m'n werk, wat me beter doet inzien dat ik niet alles eruit haal wat naar mijn idee zou moeten. Ik beaam de terechtwijzing. Mea culpa II.


Ondanks huidige status ben ik niet ontevreden, het is een wijze les en er is zeker veel geleerd op diverse vlakken, maar zonder bovengenoemde figuurlijke spiegel had ik minder genuanceerd naar het eigen niveau gekeken. Excuses zijn er te vinden, maar daarachter verschuilen zou flauw zijn. Het moet simpelweg gewoon beter.


Vanavond maar vroeg naar bed en de resterende tijd optimaal benutten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten