donderdag 23 september 2010

Ideeën liggen op straat



Een internationale onderzoeker op het gebied van creativiteit vertelde tijdens zijn presentatie dat hij om onderzoek te doen naar creativiteit eerst definitie van creativiteit heeft vastgesteld. Hij stelde, vrij vertaald, dat; Creativiteit is niet meer dan een bestaande situatie vanuit een andere hoek (perspectief) bekeken.

Als argumentatie hiervoor gaf hij aan dat het anders niet als creativiteit begrepen wordt (wat soms het geval is bij kunst, maar in hoeverre moet je dat ‘begrijpen’). Hij gaf daarbij voorbeelden van producten en reclames die succesvol zijn en…..Ja hoor!! Deze zijn altijd gebaseerd op een bekend product of een situatie die je kent, alleen dan anders benadert.

Ik vond deze definitie in het begin een definitie die te kort door de bocht was gesteld. Maar ik moet toegegeven. Ik heb nog geen voorbeeld kunnen noemen waarbij zijn definitie niet staande blijft!!! Mocht er iemand een voorbeeld hebben dan hoor ik dat graag!

Lopend door de straten van Berlijn kom ik bijzondere of juist normale situaties tegen. Door ze eens anders te bekijken (of uberhaupt te bekijken) krijg je misschien Ideeën waar je iets mee kunt. Om een paar voorbeelden te geven:

bedrijfspand van een bouwbedrijf gespecialiseerd in authentieke bouw.

Voor wie de fiets niet ‘groen’ genoeg is.
Misschien een idee om diefstal bij volkstuinen tegen te gaan. De fietsenstalling voor je kruiwagen, of bewaakte volkstuinen?

Kerk gesponsord door Velux dakramen. 

Aldi voor fietsen. 

Digitaal ‘Wildplakplaatsen’ 


Weg Piet Hein Eek.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten