dinsdag 21 september 2010

Het laatste avondmaal

Mijn laatste avondmaal in Deutschland! Het was een lange dag. Vroeg opgestaan om mijn laatste dag zo goed mogelijk in te vullen. Ik ben naar The East Side Gallery geweest met Jose om toch nog even de Berlijnse muur te aanschouwen. (zie José's blog) Helaas voldeed de muur niet helemaal aan onze verwachtingen (te netjes, te clean) maar een halve dag later heb ik (naar mijn mening) de echte Berlijnse muur gevonden maar daarover later meer.



Na de East Side Gallery ben ik naar het Holocaust Monument geweest omdat me dat toch mateloos interesseert. Het is een vreemde gewaarwording, de meningen over dit monument zijn verdeeld en ook ik kan niet precies mijn vinger erop leggen. -De Amerikaanse architect Peter Eisenman heeft het monument ontworpen. Het veld met de golvende blokken roept volgens hem een gevoel van desoriëntatie en isolement op.- Wat mijn persoonlijke ervaring is; je weet niet wie je om de hoek kan tegenkomen en of dat 'good news' is. Ik hoop dat ik de essentie van de architect te pakken heb gekregen. 





Vervolgens ben ik naar 'die Ausstellung am Potsdamer Platz van Dali' geweest. Dali is altijd een favoriet van mij geweest, vooral zijn kleurgebruik spreekt me aan. (naast het feit van die vent geniaal gestoord is) Ik heb veel van zijn werk gezien en had me verheugd op zijn GIGANTIC (met dank aan José ;) ) grote schilderijen, maar die heb ik helaas niet gezien. Wel heb ik veel schetsen en interessante schilderijen gezien, met name over Carmen: Wie is Carmen? Carmen is een Opera waardoor Dali geïnspireerd werd.



Vervolgens ben ik verder gewandeld naar de expositie 'Topographie des Terrors'. Dit is een open-lucht expositie op een locatie wat vroeger het hoofdkwartier van de Gestapo en de SS was, vanuit dit hoofdkwartier werd de holocaust georganiseerd en uitgevoerd. Hier staat ook een stuk Berlijnse Muur die meer overeenkomt met mijn voorstelling.

Na deze lange (serieuze) dag heeft José mij geïntroduceerd in het sushi-eten! Na de eerste keer kan ik het iedereen aanbevelen :)! Op de weg naar huis (eeeh.. naast de sushi-tent) hebben we 2 jongens aangesproken die architecten bleken te zijn! Interesting! Ik heb gevraagd naar de huidige economische crisis en de invloed daarvan op hun werk. Wat blijkt: Tussen de jaren 90 en 2000 (na de val van de muur) was alles mogelijk en het werk lag voor het oprapen. Alles werd vernieuwd. Inmiddels is dit totaal veranderd. De huur van appartementen en kantoorruimtes zijn gestegen en ze zitten momenteel in een pitch met 40!!!!!! bureau's. Zware tijden in Berlijn.. p.s. Jose was aan de praat met een gast die wel erg veel op George Clooney leek!! ;) www.studioinges.de

Als laatst wil ik melden dat ik deze 6 dagen in Berlijn met een creatief project bezig ben geweest. Ik heb het straatbeeld van Berlijn vastgelegd in typografie. Berlijn speelt zich grotendeels af op straat. Zie hier het resultaat. Ik ben super tevreden en ik ga met een ervaring rijker en de nodige inspiratie naar huis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten